FAQ /Info Byte av TV Box

Hej.

Det har inkommit ett antal frågor och det är svårt att hantera alla dessa via personliga mail så här kommer vi samla de frågor vi får och de svar vi har.

Det uppdateras varefter frågor och svar finns.

Senaste uppdateringen ang leveransen:

Måndag 30/12 kl 1630: Nu återstår bara 5 st lägenheter och dessa kommer inte Skistar in i. De har inte fått nyckel av respektive ägare till dessa lägenheter och då har de svårt att utföra uppdraget de har fått..De ska försöka igen senare ikväll i dessa lägenheter och hoppas då att någon befinner sig i lägenheten.

Måndag 30/12: Igår söndag installerades ca 60-70 st boxar. Idag måndag förmiddag sätter Skistar igång med att installera de sista 10-15 st som återstår av de som har skickats till Vaktmästeriet från Telenor.

Fredag 27/12: Skistar kommer fortsätta att installera boxar, och sätter in extra resurser nu på söndag i samband med bytesdagen och kommer att sikta på att hinna med så mycket som möjligt. I och med detta så kommer de även behöva gå in i lägenheter där det finns gäster och/eller ägare. . Ni kan fortfarande hjälpa Skistar genom att hämta box och installera själva. Se ovan.

Måndag 23/12: Bytet fortskrider så fort Skistar kan.  Ni kan göra Skistar en stor tjänst om ni som är i Grå byn under jul eller nyår gör bytet själva . Det är lätt. Ni sätter bara i kablarna där de ska vara och följer den korta anvisningen på TV:n. För att hämta boxen så besöker ni Vaktmästeriet som ligger i källarplanet bakom Tandådalen Konferens och hämtar er box. Journumret till Vaktmästeriet är 0280-84501 . OBS om  ni redan har en box av märket ARRIS så ska ni inte byta box. Till de lägenheter som redan har Arris box finns det ingen box att hämta.

Fredag 20/12 kl 1440: Enligt Skistar så har de nu bytt boxar i ett 15 tal lägenheter och det är de som inte varit uthyrda. De kommer sätta in punktinsatser vid bytesdagar för att under den tiden byta då det inte finns gäster i lägenheterna.

TV Boxarna har precis anlänt till vaktmästeriet idag onsdag 18/12 kl 15. Skistar påbörjar arbetet med att byta ut boxarna så fort de kan.

Se frågor och svar längre ned. 

Kompletterande info:

I samband med Boxbytet kommer vi även att få Telenors  streamingtjänst utan extra kostnad när Telenor utfört registreringen. Med streamingtjänsten kan man se på hela basutbudet för TV så länge man har en mobiluppkoppling och mobil, läsplatta, dator, Apple TV (gen 4) eller Chromecast. **OBS streamingtjänsten fungerar endast att registrera för personnummer.

Stream är frivilligt och att man måste skapa ett konto själv ( se bif länk medan ) ,  samt att hyrbutiken i boxen spärras för alla. Vill man komma åt hyrbutiken i boxen så får ni ringa till Telenors kundtjänst och själva häva spärren.

Stream – så fungerar det

Ni som angett att ni vill ha boxen till er hemadress kommer även att få en box levererad till vaktmästeriet. Anledningen är att logistiken för att skicka till hemadressen tar visst längre tid, så för att garantera att ni har en box på plats, så skickas det även en till vaktmästeriet.

Q: När kommer bytet att genomföras?

A: Telenor kommer enligt plan att skicka alla TV boxar så att de finns i Tandådalen i slutet av v 50. Skistar kommer därefter att efter förmåga och tid starta utbytet under v 51.

Q: Kan jag få en bekräftelse när det är utfört ?

A: Vi kommer inte skicka personliga meddelanden. Vi kommer däremot att här på hemsidan lägga ut information varefter vi har den ang hur utbytet fortgår.

Q: Är någon av alternativen förenade med någon direkt kostnad för mig som medlem ?

A: Nej, Alternativ 1 innebär ingen kostnad alls.  Alternativ 2 och 3 innebär ju kostnad för egen resa.

Q: Om vi byter box innan jul, kommer den nya att fungera innan Telenor gör sitt plattformsbyte?

A: JA

Q: Hur hanterar vi de som inte har svarat. 

A: De kommer att ha sin box i vaktmästeriet i Tandådalen och får ombesörja bytet själva. Undantaget de som har ett uthyrningsavtal med Skistar som kommer att få boxarna utbytta oavsett om ni har svarat eller inte.

Q : Finns det en manual till den nya boxen ?

A: Ja, se länk : Installationsguide_TV-box_Arris

Q: Följer det med en manual i boxen och är det svårt att installera själv ?

A: Ja, det följer med en startguide i boxen och enligt Telenor är det lätt att installera själv.  Kortfattat kopplar man in boxen med strömkabel, nätverkskabel och sedan HDMI till sin TV. När man sedan startar upp boxen för första gången så följer man anvisningarna på TV:n.

Q: Jag vill ha alternativ 1 och är osäker på om Skistar har nyckel 

A: Om man inte har följt ansvisningarna i stadgarna om att se till att Skistar har en extranyckel till lägenheten, så återstår endast alternativ 2 eller 3.